Inspekcja Transportu Drogowego



Transport drogowy i generalnie wszelka działalność polegająca na przemieszczaniu osób i ładunków drogami w naszym kraju, jest bardzo mocno regulowana ustawami i rozporządzeniami a o ich przestrzeganie dba znacznie większa liczba służb, niż to się wydaje przeciętnemu kierowcy a nawet zawodowcowi. Różne instytucje kontrolne mają jednak różne uprawnienia i zajmują się trochę innymi aspektami ruchu drogowego.

Najczęściej na naszych drogach spotykać będziemy po prostu policję, która dba o ogół przepisów prawa i sam porządek prawny w naszym kraju. W jej skład wchodzi także wyspecjalizowana jednostka do ochrony osób poruszających się po drogach. Jest ona potocznie określana jako drogówka. Jej podstawowym polem zainteresowania jest prędkość, trzeźwość kierowców i w ogólnym rozumieniu – stosowanie się kierujących do przepisów ruchu drogowego.

Zawodowym kierowcom dużo lepiej znana jest Inspekcja Transportu Drogowego, która została powołana specjalnie po to, by badać prowadzoną na drogach i za pomocą dróg działalność gospodarczą. Zarówno w ustawie powołującej ITD jak i w statucie możemy przeczytać, że najważniejsze dla wchodzących w jej skład funkcjonariuszy jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym ale szybko pojawia się doprecyzowanie, że osiągane jest ono głównie poprzez wymuszanie na przedsiębiorcach przestrzegania prawa, eliminowanie nieuczciwej konkurencji w transporcie oraz zwalczaniu wszelkiego rodzaju patologicznych praktyk. Wszystkie te elementy wpływają również na spowolnienie degradacji dróg.

W praktyce działalność ITD polega na tym, że w trakcie kontroli bardziej zainteresowani są oni uprawnieniami kierowcy do prowadzenia określonych typów pojazdów oraz przebiegiem jego dnia pracy odczytywanym z tachografu niż chociażby prędkością, z którą się poruszał. Naturalnie i ona nie zostanie przeoczona, ale sprawdzeniu może w czasie kontroli podlegać także dajmy na to masa samochodu, co w czasie kontroli policji raczej się nie zdarza. Inspekcja posiada prawo do karania kierowców nieprzestrzegających przepisów prawa wysokimi grzywnami, które są regularnie podnoszone przez ustawodawcę. Najczęstsze przypadki karania nimi powodują niewłaściwie obsługiwane tachografy – jazda bez karty kierowcy, korzystanie z większej ilości niż jednej karty, nieprawidłowe działanie tachografu, a także nieprawidłowościami na nim wskazanymi.


Liczba komentarzy: 14 do 'Inspekcja Transportu Drogowego'

  1. rafał pisze:

    ile wynosi przerwa po przejściu z pojedyńczej na podwójną obsade ??????????????????

  2. alek pisze:

    Witam mam pytanie jak to jest że taka instytucja jak Wasza nie interesuje sie wykroczeniami w firmach transportu drogowego jak np bomatur z czechwic dz, trans serwis z katowic itp które to łamią wszelkie pszepisy czasu pracy kierowców – to nie tak że my je celowo łamiemy tylko mamy tak narzucone przez nasze szefostwo bo straszą nas zwolnieniem. Czy Wasz instytucja jest tylko wykierowana w nas szaraków ???
    ps. zwracam uwagę że zaczyna się sezon wakacyjny – czas pracy to FIKCJA- kierowcy jeżdzą na okręta , na asach itp i liczą na Waszą pomoc !!!!!!!

  3. Ewelina pisze:

    Dzień dobry
    Chciałam się zapytać czy jest wymagane FRC w transporcie na potrzeby własne, dotyczy 1 szt pojazdu. Proszę o odpowiedź
    Pozdrawiam i Dziękuję

  4. jarek pisze:

    witam -jak sie zatrudnic ,bylem w kilkunastu firmach i pytalem o prace kierowcy w ruchu miedzynarodowym ,wszedzie na rozmowie kwalifikacyjnej -czy Pan podlozy magnes jak bedzie brakowalo do rozl-zaladunku i oczywiscie slysze -u nas placimy 1500zl brutto i 0 35 za km i wy sie dziwicie ze kierowcy zapieprzaja bo chca zarobic -moze ustawodawca jest do dupy jak kazdy prywaciaz ma przepisy gleboko w dupie -a 1500 brutto kierowcy z doswiadczeniem 28 letnim w ruchu INT to kpina
    tym oszolomom z rzadu bym dal tyle -ten kraj to najwieksze dziadostwo i burdel -robotnicy sa za szmaciarzy uwazani przez rzad -rzad nas potrzabuje tylko na wybory i na wojne

  5. Dominik pisze:

    Mam pytanie ??? Dlaczego kontrole BAG w niemczech przechodze bez problemu a w polsce jest zawsze jakies ale !!!!!!!!!!!!!!!!!!! jezdze samochodem ktorym jeszcze jezdzi jeden kierowca u niemca urlopy i tarczki sie zgadzaja i jest oki…. ITD twierdzi ze moje urlopy i tarczki to fikcja…. jak to udokumentowac zeby nie stac godzine i sie tlumaczyc ???

  6. xxxxxx pisze:

    Kiedy potrzebne jest świadectwo kwalifikacji?

  7. Andrzej Wisniewski pisze:

    Witam,Co mam zrobic jesli Dysponent zmusza mnie do siudmedo dnia pracy?

  8. krzych pisze:

    panowie mam do was takie małe pytanie ciągle tylko jest że pauza skrócona to 24 gogz. i ze odbiera się ją do 3-go.tygodnia ale nie pisze nigdzie co zrobić jeśli stałem 24-godz następny tydzień 47-godz.i tutaj mam problem rzeczy takiej że na kolejny weekend musiałem wykonać kolejną skróconą ale to musiałem 36-godz. podpowiedzcie proszę bo nie mam pojęcia co robić czy jest ok czy nie.

  9. tomek pisze:

    mam takie pyt czy jezdzac na tarczce moge jezdzic na tzw stoper? np ruszam wlaczam stoper staje przed przejazdem wylaczam ruszam wlaczam ide do sklepu wylaczam itd czy w ten sposob moge sobie liczyc czas jazdy?

  10. darek pisze:

    mam pytanie: czy dalej co drugi weekend w czasie pobytu poza domem i baza mam obowiązek spac w hotelu i musze wykazac się rachunkami za te noclegi przed odpowiednimi sluzbami danego kraju?

  11. mariusz pisze:

    panowie.rozpisywał się nie będę ale zimą tego roku jezdziłem u takiego artysty który od pierwszego dnia dawał drugą kartę i kazał tak jeżdzić zatrzymało mnie itd dostałem ponad 2000 mandatu który miał fiut zwrócić a tego nie zrobił i nikt mu żadnej kontroli nie zrobił w firmie znaczy bogatemu wolno wszystko a nas wszystkie służby mają w dupie bo mają od kogo ciągnąć kasę.

  12. tomasz pisze:

    bo tu tylko kierowców rypią za wszystko ,a gdzie kontrole w firmach ,są ale jak coś sie stanie i juz za pużno zawsze człowiek jest i będzie jebany niedługo listonosz będzie tarczki sprawdzał

  13. tomasz pisze:

    mamy prawo porypane ,lekkie wykroczenie .pomylisz sie odrazu jebany zamiast wytłumaczyć ci ,pomuc lepiej dać mandat ,ale lepiej by to rząd przeplewić zwolnic ich tam z pół to by człowiek tyle nie musiał robić na nich i by jezdzili normalnie

    • Andrzej pisze:

      a jak myslisz po co sa kursy i szkolenia?
      co robiles na KW ?
      co robiles na ewentualnym szkoleniu okresowym ?

      patrzysz na sufit i myslisz co tu zrobic zeby juz skonczyc, a najlepiej to nie chodziz, tylko zalatwic sobie kursik ?

      tr przepisy sw wbrew pozorom bardzo proste

Dodaj swój komentarz