AETR



Już od wielu lat kierowcy pracujący w przewozach międzynarodowych w wielu kwestiach ograniczani się przez różne przepisy i normy, obowiązujące przede wszystkim na terenie Unii Europejskiej. Jedną z najważniejszych kwestii determinowanych przez owe przepisy jest naturalnie maksymalny czas pracy kierowcy zawodowego. Warto jest zatem wiedzieć o podstawowych dokumentach, które się do tego odnoszą, bowiem stanowią one nieodłączny element pracy każdego, kto się tym zajmuje.

Najważniejszym dokumentem jest obecnie AETR, umowa obowiązująca obecnie we wszystkich krajach Unii Europejskiej jak i kilku innych państwach europejskich – głównym jej celem było wprowadzenie jednolitych reguł na terenie Europy, co pozwoliło na znacznie łatwiejsze kontrolowanie bezpieczeństwa kierowców. W Polsce została ona ratyfikowana w 1999 roku.

AETR określa praktycznie wszystkie aspekty związane z maksymalnym czasem kierowcy zawodowego. Według zawartych w jej treści reguł dzienny czas pracy może wynosić 9 godzin, zaś dwa razy w tygodniu przy wystąpieniu wyjątkowych okoliczności może on być przedłużony o godzinę. Oprócz tego w jej treści znajdziemy wiele innych, nierzadko bardzo szczegółowo opisanych kwestii, takich jak wymagany czas odpoczynku dla kierowcy czy nawet dopuszczalny wiek, w jakim można wykonywać taką pracę. Bardzo ważnym zapisem jest również ten mówiący o obowiązku korzystania z tachografów, które pozwalają na nieustanne kontrolowanie każdego kierowcy pod kątem przestrzegania przez niego owych przepisów.

Być może AETR bardzo restrykcyjnie kształtuje cały tryb pracy każdego kierowcy zawodowego, nie można jednak zaprzeczyć temu, że jej wprowadzenie pozwoliło na ujednolicenie przepisów bezpieczeństwa w większości krajów Europy, co samo w sobie jest bardzo dużym ułatwieniem dla osób pracujących w tym zawodzie. Każdy kierowca powinien znać jej treść oraz zawarte w niej reguły, bowiem mają one kluczowy wpływ na jego codzienną pracę.


Liczba komentarzy: 3 do 'AETR'

  1. Kubs pisze:

    Bardzo fajna strona, właśnie się przygotowywuję do rozmowy kw. na stanowisko spedytora, a że nie mam doświadczenia to ta strona i zawarte tu informacje bardzo mi pomagają. Szkoda, że nie ma tu wytłumaczonych pozostałych pojęć takich jak CMR TIR prawo przewozowe incoterms OPWS i innych dkumentów dot zawierania umów spedycyjnych. Pozdrawiam :)

  2. Monika pisze:

    Szanowni Państwo, do przejazdów na terenie UE stosuje się Rozporządzenie Rady UE nr 561, nie zaś AETR 😉
    Pozdrawiam.

  3. Bart pisze:

    A taka drobna dygresja : które grópy zawodowe są tak kontrolowane jak MY kierowcy? Lekarze? Wycinający przeciwległą nerkę do tej nadające się do usunięcia? Czy może pielęgniarki,górnicy, murarze, tynkarze,spawacze , itp. itd . ITD. Dobry dowcip : a dlaczego? Już tłumaczę :zacznę może od pytania : chciałbym się dowiedzieć : jak długo ci ludzie pracowali w transporcie międzynarodowym ?, I co pozwoliło im na to, by zrozumieć zasady panujące w tym zawodzie? Jak ktoś kto nie wykonywał tej ,nawiasem mówiąc ,ciężkiej i odpowiedzialnej pracy,i nie ma o tym bladego pojęcia, zyskał prawo do oceny naszej pracy? ,mówiąc o kierowcach! A jeszcze może wspomnijmy o Spedytorach , którzy ponoszą odpowiedzialność za terminowe dostarczenie ładunku i odpowiedzialność finansowa jak i ludzką , w stosunku do klientów, jak i nas, kierowców. Życzył bym sobie aby taki inspektor ITD na jeden dzień zamieniłby swoją pracę na moją : kierowcy transportu międzynarodowego, lub na Spedytora wymienionego transportu. Życzę szczęścia! A może jeden dzień potrafi dużo nauczyć?, i być: dla odmiany,kompetentnym w swoim zawodzie ? Pozdrawiam. Bartosz Fedyn.

Dodaj swój komentarz