AETR



Już od wielu lat kierowcy pracujący w przewozach międzynarodowych w wielu kwestiach ograniczani się przez różne przepisy i normy, obowiązujące przede wszystkim na terenie Unii Europejskiej. Jedną z najważniejszych kwestii determinowanych przez owe przepisy jest naturalnie maksymalny czas pracy kierowcy zawodowego. Warto jest zatem wiedzieć o podstawowych dokumentach, które się do tego odnoszą, bowiem stanowią one nieodłączny element pracy każdego, kto się tym zajmuje.

Najważniejszym dokumentem jest obecnie AETR, umowa obowiązująca obecnie we wszystkich krajach Unii Europejskiej jak i kilku innych państwach europejskich – głównym jej celem było wprowadzenie jednolitych reguł na terenie Europy, co pozwoliło na znacznie łatwiejsze kontrolowanie bezpieczeństwa kierowców. W Polsce została ona ratyfikowana w 1999 roku.

AETR określa praktycznie wszystkie aspekty związane z maksymalnym czasem kierowcy zawodowego. Według zawartych w jej treści reguł dzienny czas pracy może wynosić 9 godzin, zaś dwa razy w tygodniu przy wystąpieniu wyjątkowych okoliczności może on być przedłużony o godzinę. Oprócz tego w jej treści znajdziemy wiele innych, nierzadko bardzo szczegółowo opisanych kwestii, takich jak wymagany czas odpoczynku dla kierowcy czy nawet dopuszczalny wiek, w jakim można wykonywać taką pracę. Bardzo ważnym zapisem jest również ten mówiący o obowiązku korzystania z tachografów, które pozwalają na nieustanne kontrolowanie każdego kierowcy pod kątem przestrzegania przez niego owych przepisów.

Być może AETR bardzo restrykcyjnie kształtuje cały tryb pracy każdego kierowcy zawodowego, nie można jednak zaprzeczyć temu, że jej wprowadzenie pozwoliło na ujednolicenie przepisów bezpieczeństwa w większości krajów Europy, co samo w sobie jest bardzo dużym ułatwieniem dla osób pracujących w tym zawodzie. Każdy kierowca powinien znać jej treść oraz zawarte w niej reguły, bowiem mają one kluczowy wpływ na jego codzienną pracę.


Liczba komentarzy: 1 do 'AETR'

  1. Kubs pisze:

    Bardzo fajna strona, właśnie się przygotowywuję do rozmowy kw. na stanowisko spedytora, a że nie mam doświadczenia to ta strona i zawarte tu informacje bardzo mi pomagają. Szkoda, że nie ma tu wytłumaczonych pozostałych pojęć takich jak CMR TIR prawo przewozowe incoterms OPWS i innych dkumentów dot zawierania umów spedycyjnych. Pozdrawiam :)

Dodaj swój komentarz