Tachografy




Obowiązująca na terenie większości europejskich państw umowa AETR określa bardzo wiele aspektów, które nieodłącznie związane są z pracą absolutnie każdego zawodowego kierowcy wykonującego przewozy międzynarodowe. Znajdziemy w niej zapisy dotyczące chociażby maksymalnego czasu pracy oraz określające obowiązkowy odpoczynek takich kierowców. Jednocześnie w dokumencie tym uwzględniono również sposób, w jaki kierowcy są kontrolowani pod względem przestrzegania wszystkich tych przepisów – w momencie gdy wszedł on w życiu w każdym samochodzie tego typu muszą być wykorzystywane tachografy.

Tachograf jest urządzeniem montowanym w samochodach ciężarowych oraz autobusach, które monitoruje pracę kierowcy. Jego funkcje są bardzo zróżnicowane – oprócz standardowego pomiaru czasu pracy w tachografie zapisywane są również takie szczegóły jak prędkość samochodu  czy łączna odległość przejechana przez kierowcę w danym okresie czasu. Po raz pierwszy pojawiły się one już w latach 80, kiedy to umowa AETR weszła w życie – początkowo były to proste tachografy analogowe, ale w ostatnich latach w coraz większym stopniu wypierane są one przez bardziej zaawansowane urządzenia cyfrowe, które nie tylko są łatwiejsze w obsłudze, ale również praktycznie nie da się ich oszukać. Wszystkie dane zapisywane przez tachograf muszą być kontrolowane przez firmę przewozową, zatem pomimo tego, że kierowca sam odpowiedzialny jest za jego obsługę pozostaje dzięki temu pod ścisłą kontrolą.

Tachografy sprawiają, że praktycznie nie da się w żaden sposób ominąć wszystkich przepisów, o jakich traktuje AETR. Żaden kierowca pracujący w tej branży nie może wykonywać swojej pracy bez zamontowania czegoś takiego w samochodzie, co na pewno sprawia, że wszystkie te normy są znacznie lepiej respektowane praktycznie w całej Europie.



komentarzy 9 do 'Tachografy'

  1. slawek pisze:

    Dzien dobry. Prosze Panstwa mam pytanie. Jeden z moich kolegow dostal dzisiaj mandat za posiadanie dodatkowej tarczki z innego samochodu. Inspektor twierdzi ze jak jezdzi sie dwoma ciezarowkami jednego dnia to nalezy uzyc jednej tarczki w obu pojazdach. Teraz pytanie,czy mam cos zapisywac na tarczce i co to za roznica czy bede mial jedna czy dwie?

    • Cezary pisze:

      Proszę pana ja nie jestem starym kierowcą, ale jak jakiś idiota mógł chcieć żeby kolega wykorzystał1 tarczkę w2 tachografach?;-)

    • Roman pisze:

      Szanowny Panie. Pana kolega SŁUSZNIE otrzymał mandat. Za pomocą jednej tarczki możemy zmienić trzy, krotnie samochód. Na odwrocie tarczki jest miejsce na wpisanie nowych danych, tj. nr rejestracyjnego, daty, stanu licznika.

  2. Cezary pisze:

    A różnica jest zasadnicza, dowie się pan o tym jak pański zmiennik pozabiera ostatnie tarczki i zatrzyma pana jakaś bardziej rozgarnięta inspekcja;-)Wytłumaczą panu gdzie jest miejsce tarczek.

  3. MARCIN pisze:

    na jednej tarczce mozna jezdzic 3 samochodami jesli maja takie samo tacho i takie same tarczki uzywa sie w nich np 125km/h a opisuje sie je z tylu jak sie przesiadasz

  4. tomasz pisze:

    po 6 latach usiadłem za kierownicą 12t mana szlag by trafił polskie ustawodastwo i inspekcje transportu drogowego bo tylko utrudniaja i tak juz ciężką prace kierowcy zawodowego, którzy potrafią nałożyć wysokie kary finansowe Gdyby wam inspektorzy ktoś ukradł np 300 zl za zbyt wczesne wyjście do pracy?

  5. zyga pisze:

    Marcin,piszesz bzdury,jak mozesz jezdic na jednej tarczy kilkoma samochodami,po pierwsze nr. rej.po drugie stan licznika.

    • Andrzej pisze:

      widziales kiedys tarczke ( wykresowke ) ?
      jej ” druga ” strone tez?
      jak myslisz, po co tam jest to co jest?

  6. Piotr pisze:

    Tak to prawda na jednej tarcze możesz przesiadać się trzy razy.

Odpowiedz na komentarz do slawek