Przepisy i ustawa o czasie pracy kierowcy


Ustawa o czasie pracy kierowców


Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców zatrudniony na podstawie umowy o pracę unormowane są w ustawie o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 roku. W akcie prawnym unormowane zostały zasady rozliczania czasu jazdy i okresów odpoczynku, a także obowiązki pracodawcy związane z wykonywaniem usług przewozowych.

Co zaliczamy do czasu pracy kierowcy?

Na początek warto ustalić, co wchodzi w skład czasu pracy kierowcy. Poza samym prowadzeniem pojazdu do czasy pracy kierowców wlicza się również załadunek i rozładunek pojazdu, nadzór i pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym z pojazdu, czynności związane z utrzymaniem czystości oraz inne zadania związane z wykonywaniem czynności służbowych. Co ważne do czasu wlicza się również okres, w którym kierowca pozostaje w gotowości na wykonanie swojego zadania np. czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek. Poza tym, jeśli dobowy czas pracy przekracza 6 godzin to pracownikowi przysługuje 15 minutowa przerwa, która również wliczana jest do czasu pracy kierowców.

Co nie wlicza się do czasu pracy?

Tym razem omówimy wyłączenia, a więc czynności i zdarzenia, których nie można wliczyć do czasu pracy. Pierwszym wyłączeniem są dyżury kierowców, podczas których pracownik pozostaje w gotowości do pracy, ale nie wykonuje prowadzenia pojazdów. Kolejnym wyłączeniem są przerwy w czasie jazdy, które nie mają przekonującego uzasadnienia. Do czasu pracy nie są również wliczane przerwy wynikające ze specyfiki systemu przerywanego czasu pracy. I wreszcie ostatnim wyłączeniem jest dobowy nieprzerywany odpoczynek.

Aby zapoznać się ze szczegółowymi zasadami obliczania czasu pracy przeczytaj teksty ustawy.
Do pobrania: Ustawa o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 roku


Liczba komentarzy: 14 do 'Przepisy i ustawa o czasie pracy kierowcy'

  1. Czesław pisze:

    Pytanie, jeśli jadę autobusem robię pierwszą przerwę po 2.5 godzinach 15 minut następne 2 godziny 30 minut.
    jadę następne 3 godziny robię przerwę 45 minut,zostaje mi 1,5 godziny do jazdy czy mogę doliczyć 1 godzinę do tej przerwy razem godzin 10 W sumie są przerwy 2 po 45 minut.

    • Jacek pisze:

      jak najbardziej kolego… tylko pamiętaj że tak możesz zrobić max 2 razy w tygodniu, a dwu-tygodniowy czas jazdy nie może przekroczyć 90 godzin. pozdrawiam

  2. Andrzej pisze:

    Aby przedłużyć czas jazdy do 10 h(możesz to zrobić tylko dwa razy) musisz jechać pełne 4.30 i dopiero wtedy zrobić przerwę 45 min.

    • Balon pisze:

      Nie musi jechać „pełnych 4,5H”. Poczytaj uważnie przepisy. To są MAKSYMALNE okresy prowadzenia, po których MUSI zrobić przerwę. Może sobie to nawet rozłożyć tak: 3,5H Jazda – Pauza 45m – 3,5H jazda – Pauza 45m – i 3H Jazda. Każda pauza RESETUJE czas jazdy. w przepisach wyraźnie jest mowa o MAKSYMALNYCH czasach jazdy i MINIMALNYCH czasach przerw.

      Pozdrawiam.

  3. Basia pisze:

    Witam
    Proszę o odpowiedź mam taki problem. Kierowca jechał 2 godziny i 2 godziny odpoczywał Czy po takim okresie kierowca może jechać bez przerwy kolejne 4,5 godziny
    Pozdrawiam

  4. kursant pisze:

    witam
    Proszę o odpowiedź. Załoga jedno osobowa kierowca jechał 3h i zaczął załadunek który trwał 3h to po załadunku może jechac 4,30h zrobic pauze 30 minut i jechac przez 1,30 i zrobic pauze 11h ?

    • Paweł pisze:

      Witam
      Po 6h pracy trzeba zrobić 45min pauzy a po za tym pauze 45min nie można rozdzielać na 30min i 15minut tylko zawsze 15min i 30 min .a to co napisałeś to wykroczenia

    • Jacek pisze:

      Po załadunku (rozumiem, że w czasie załadunku kręcił pauzę) może jechać max. 4h 30 min po czym MUSI zrobić pełną pauzę – 45min. Później może dalej jechać 1h30 min, a nawet 2h30 min z przedłużeniem (max 2 razy w tyg)

  5. gumis pisze:

    witam
    podwojna osbsada jeden jechal 4 godz drugi czuwal i zmiana chcielem sie dowiedziec czy tak mozna?

  6. Janusz pisze:

    Powiem krótko ktoś kto wprowadzał te przepisy sam nie łapie co jest w tym grane .
    Jak ja tu czytam -Czuwania- Zmiana -Pauza – Praca i te różne zawiłe pojecia .To już wiadomo dlaczego kierowcy łapią mandaty .A może o to chodzi ???
    Mam kolegę kierowcę który myślał że w tym temacie zjadł wszystkie rozumy ale okazało się że Nie !!! Bo pan inspektor ITD udowodnił jemu że robi coś nie tak jak powinien .Czy to wszystko nie powinno być bardziej klarowne a nie zawiłe

  7. ajajaj pisze:

    Kierowcy w większości to cepy po zawodówce trzeba ich pilnowć jak dzieci, dzwoń do spedytora w firmie niech cie pilnuje a nie tam takie gdybania .

  8. Waldek pisze:

    Witam, interesuje mnie taka rzecz: kierowca X jedzie np 1h i ze względu na specyfikę wykonywanej pracy ma przestój np 30min (wykonuje inne czynności w pobliżu pojazdu), następnie znów jedzie ok 1h i wykonuje inne czynności – 30min itd… Co powinien ustawić na tacho podczas wykonywania innej pracy całkowicie nie związanej z praca kierowcy? Czy może wg tego cyklu „przeżyć” cały 8 godzinny czas pracy?
    Drugie pytanie to kierowca Y po jeździe np 1h ma pauzę np x<15min po czym jazda np 10min to jego suma jazdy wynosi 1h+x+10min?
    Pytam, ponieważ chodzi mi o kierowców, którzy pracują przy remoncie/ budowie dróg i zastanawiam się jak ich czas pracy ma się do czasu pracy pozostałych pracowników 4h praca 15 min przerwa śniadaniowa i 3:45 pracy… Jestem też ciekaw jak kierowca ma rozplanowany czas pracy jeśli np musi dowieźć załogę na miejsce pracy i pod koniec dniówki 8h wrócić na bazę? Kwestia indywidualna?

  9. Aga pisze:

    Witam,czy ktoś może mi wyjaśnić bardziej przejrzyściej te odpoczynki tygodniowe (45h, 36h i 24h) ?

Dodaj swój komentarz